By carstyle / Blog
Instrukcje wielu kosmetyków samochodowych jednoznacznie wskazują, że najlepszym akcesorium do ich używania jest mikrofibra. To dość oczywista kwestia, tym bardziej, że detailingowe sklepy internetowe i stacjonarne oferują mnóstwo rodzajów mikrofibr od grona znamienitych producentów. Ale czy posiadamy właściwą wiedzę na temat skuteczności mikrofibry, jej rodzajów oraz miejsca zastosowań? Z pewnością wielu z nas nigdy się nad tym nie zastanawiało - mikrofibra to mikrofibra i nie ma co na ten temat dyskutować. Jak się okazuje, nie do końca…
Lakier samochodowy jest wbrew pozorom bardzo delikatną strukturą. Ma za zadanie chronić karoserię i kolor auta, lecz wpływ na niego mają wszelkie czynniki zewnętrzne, takie jak uszkodzenia mechaniczne, zarysowania, a nawet czynniki atmosferyczne. Mogą go nawet osłabić kosmetyki oraz akcesoria, których używamy do pielęgnacji samochodu. Mikrofibra to miękka tkanina, absolutnie bezpieczna do każdej powierzchni samochodu. Dlatego jest dedykowana wszystkim miłośnikom bezpiecznej pielęgnacji i dbania o auto.
Wobec mnogości mikrofibr na rynku, pewnie wielu z Was zastanawia się, jaką właściwie mikrofibrę kupić. Są bowiem droższe i tańsze modele. Często słyszymy, po co wydawać krocie na zwykłą szmatkę, która zaraz i tak wyląduje w koszu. Otóż wcale tak nie jest - dobra mikrofibra posłuży nam długo, ale tylko jeśli będziemy przestrzegać pewnych zasad. Naszym zdaniem warto zainwestować w dobrą mikrofibrę, ponieważ zwiększa ona efektywność i znacznie skraca czas naszej pracy. Ponadto o wiele lepiej chłonie, a jej żywotność jest zdecydowanie dłuższa.
Często możemy spotkać się z kolorowymi zestawami tkanin. Przy tańszych mikrofibrach jest to dobry sposób na rozróżnienie poszczególnych kolorów i odpowiadającym im powierzchniom, do których zostały użyte. Właśnie w taki sposób należy postępować z mikrofibrami. Każda z nich powinna mieć swój odpowiednik w postaci danej powierzchni. Ma to ogromne znaczenie ze względu na użycie konkretnego produktu. Dla jednej powierzchni jest on bezpieczny, lecz na drugiej mógłby wyrządzić szkody. Właśnie dlatego należy używać jednej ściereczki do jednej powierzchni i nie mieszać ich między sobą.
Ze względu na różną gradację materiału oraz konstrukcje poszczególnych ściereczek, możemy wyróżnić kilka rodzajów mikrofibr. W zależności od tegoż rodzaju, mikrofibra będzie miała inne zastosowanie i będzie przeznaczona do innego typu powierzchni oraz produktu.
Bezszwowe - ten rodzaj mikrofibr nie posiada obszycia. Najczęściej występuje w rozmiarze 40x40 i posiada gradację 320g/m2. To dość uniwersalna ściereczka, idealnie nadająca się do docierania produktów, m.in. quick detailera czy powłoki ceramicznej.
Gruba mikrofibra puffy z długim włosiem - posiada obszycie satynowe bądź mikrofibrowe. Występuje najczęściej w wygodnym rozmiarze 400x40 i posiada wysoką gradację 700/m2. Z tego względu jest często wykorzystywana do docierania wosków.
Szwowe - również występują w formacie 40x40 jednak gradacja ich jest mniejsza, poniżej 300g/m2. Idealnie sprawdzają się we wnętrzu samochodu do czynności takich jak: czyszczenie powierzchni plastikowych, tapicerki skórzanej czy elementów gumowych.
Waflowe - występuje najczęściej w formacie 60x90 i posiada gradację 500g/m2. To doskonały osuszacz karoserii po umyciu. Struktura świetnie wchłania wodę. Do tej czynności nadaje się również mikrofibra fluffy o nieco mniejszych rozmiarach, lecz innej strukturze materiału oraz większej gradacji. Jednocześnie mikrofibra waflowa o wymiarach 40x40 i gradacji 500g/m2 świetnie sprawdza się przy myciu szyb. Nie pozostawia włosków na szkle, a jednocześnie jest bezpieczna dla powierzchni.
Suede - to mikrofibra z mikrowłosiem o małym formacie 10x10. Nie posiada szwów, lecz jej brzegi często są zakończone delikatnym wzorem cięcia. Idealnie sprawdza się do aplikacji powłok ceramicznych i kwarcowych.
Pamiętajmy więc, aby do lakieru używać mikrofibry bezszwowej z dużą gradacją, a do powierzchni szklanych mikrofibry waflowej. Wnętrze jest mniej wymagające, dlatego dobrze sprawdzi się mikrofibra z obszyciem, o stosunkowo niskiej gradacji.