Dywaniki Samochodowe i Kosmetyki

Twój koszyk

Car wrapping - oklejanie samochodu. Czym jest oklejanie samochodu, ile kosztuje i czy warto w niego inwestować?

By carstyle / Blog

Car wrapping - oklejanie samochodu. Czym jest oklejanie samochodu, ile kosztuje i czy warto w niego inwestować?

Chcesz zmienić wygląd swojego samochodu, ale nie chcesz inwestować w nowy model wyłącznie ze względu na zmianę koloru? Car wrapping to nowoczesna i coraz częściej praktykowana metoda zmiany estetyki samochodu, stosowana w różnych sytuacjach. Czy oklejanie samochodu się opłaca i czy to dobry sposób na ochronę karoserii? Przedstawiamy rzetelne kompendium wiedzy na ten temat! 

Na czym polega car wrapping? 

Car wrapping to nazwa opisująca oklejanie samochodu za pomocą różnego rodzaju folii. Ma ona na celu zmianę wyglądu samochodu, w tym również koloru, zamaskowanie niedoskonałości oraz zachowanie oryginalnego lakieru w nieskazitelnym stanie. Taki zabieg przeprowadzają głównie profesjonalne warsztaty, zajmujące się tym tematem, bowiem zakładanie folii na samochód wymaga nie lada wprawy i umiejętności. Bardzo łatwo jest zepsuć całą pracę, dlatego na profesjonalne usługi decydują się nawet miłośnicy auto detailingu

Dla kogo jest ta metoda? 

Metoda oklejania samochodu znajdzie swoje zastosowanie u osób, które chcą w szybkim czasie zmienić zupełnie design swojego auta. Bardzo często kierowcy chcą pozbyć się błysku i oklejają samochód matową folią. To zupełnie zmienia oblicze auta i nadaje mu charakteru.

W oklejaniu auta odnajdą się także osoby, które w niedługim czasie planują sprzedać auto, a jego stan mocno obniżyłby jego wartość rynkową. Z pomocą przychodzi folia, która całkowicie odświeży wygląd wszelkich oklejonych elementów.   

Masz swoją firmę i chcesz wykorzystywać swoje auto jako żywą reklamę? Folia z odpowiednim nadrukiem będzie idealnie zastępować standardową reklamę. To świetny sposób na zadbanie o formę kontaktu z otoczeniem i wizerunek swojej marki.   

Jeśli zauważyłeś w swoim samochodzie oznaki, które wskazywałyby, że jego wygląd nie cieszy się już dawnym blaskiem, folia jest jak najbardziej dla Ciebie. Pozwoli zamaskować niedoskonałości, powstałe podczas eksploatacji auta.   

Kochasz tunning? Folia będzie doskonałym odzwierciedleniem twojej motoryzacyjnej fantazji. Wystylizujesz dzięki niej swój samochód w sposób, który zachwyci wszystkich na drodze! 

Zalety i wady oklejania samochodu

Aby dokonać właściwej decyzji, czy oklejanie auta jest dla Ciebie, warto zapoznać się zarówno z zaletami, jak i wadami tej metody. Bowiem nie wszystkie aspekty mogą przypaść Ci do gustu. Dlatego przygotowaliśmy konfrontację zalet i wad car wrappingu.

Zalety:

  • Jest znakomitą ochroną przed zarysowaniami, odpryskami, działaniem soli drogowej, szkodliwym oddziaływaniem warunków atmosferycznych oraz promieniowania słonecznego. 
  • Zapewnia grubą, solidną warstwę ochronną przed ostrymi lub ciężkimi przedmiotami, które uderzając w auto, mogłyby spowodować na jego powierzchni szkody.
  • Jest w 100% usuwalna - nie pozostawia śladów
  • Możliwość zmiany koloru auta, również na wielu elementach.
  • Możliwość powrotu do koloru pierwotnego
  • Jest znacznie tańszą o o wiele szybszą metodą niż lakierowanie.
  • Nie obniża wartości rynkowej auta - wręcz przeciwnie, podnosi ją, ponieważ pod warstwą folii jest nietknięty lakier. 
  • Można ją szybko usunąć z samochodu.
  • Wszelkie uszkodzenia i zarysowania zostają na folii i nie przenoszą się na lakier.
  • Nie musimy decydować się na zmianę koloru - możemy wybrać folię przezroczystą - błyszczącą lub matową. Odświeży ona wygląd auta, a jednocześnie pozostawi jego oryginalny kolor. 

Wady:

  • Przygotowanie karoserii do oklejania jest czasochłonne.
  • Kolor folii może blaknąć z upływem lat. 
  • Montaż folii jest trudny - wymaga specjalnego przygotowania i odpowiednich narzędzi. 
  • Ceny markowych folii są dość duże (nawet powyżej 90 zł za 1 m kw.).
  • Dość krótka żywotność folii (od około 4 do 7 lat).
  • Przetarcia czy rozerwania mogą skrócić czas żywotności folii.
  • Folia jest bardzo wrażliwa na niewłaściwą pielęgnację oraz niekorzystne warunki atmosferyczne.
  • Przy braku garażowania może wystąpić nadmierna porowatość folii. 

Jakie wyróżniamy rodzaje folii?

Rodzaj wybranej folii determinuje jednocześnie jej cenę i ma wpływ na jakość ochrony pojazdu. Wyróżniamy zatem takie rodzaje folii:

  • Folia monomeryczna - jest najtańsza i niestety należy do gatunku folii najmniej trwałych. Nadaje się tylko do oklejania prostych elementów. Sprawdzi się w samochodach dostawczych, reklamach krótkookresowych oraz grafice wektorowej. 
  • Folia polimerowa - Jest trochę droższa, jednak jej żywotność jest o wiele dłuższa, niż w przypadku folii monomerycznej. Idealna do powierzchni płaskich, z lekkimi załamaniami i fałdami. Niestety nie sprawdzi się ona na autach o zaawansowanej konstrukcji. Ciężko jest ją bowiem zastosować na powierzchniach trójwymiarowych i różnego rodzaju tłoczeniach
  • Folia wylewna - to najdroższy rodzaj folii, lecz ma najdłuższą żywotność. Idealnie sprawdzi się do wszelkich powierzchni - jej aplikacja nie jest problemem na tłoczeniach i załamaniach. Jest bardzo trwała i odporna na uszkodzenia. Jej odporność na temperatury wynosi od -50 stopni Celsjusza do aż +110 stopni Celsjusza. Zakres jest więc imponujący. 

Te trzy główne rodzaje folii nie oznaczają jednak, że na rynku nie ma innych produktów o tym samym przeznaczeniu. Rozróżnia się je przede wszystkim ze względu na funkcję, jaką powinny pełnić:

  • folia do zmiany koloru - jej zadaniem jest zmienić kolor pojazdu, a także nadać jej matowy bądź błyszczący efekt.
  • folia ochronna - ma za zadanie głównie chronić powierzchnię przed uszkodzeniami.
  • folia odblaskowa - jej głównym zadaniem jest zwiększenie widoczności pojazdu po zmroku.
  • folia przyciemniająca  - ma za zadanie przyciemnić szybę i nadać jej powłokę antyrefleksyjną, odbijającą światło

Trwałość folii - od czego zależy?

Jeśli chodzi o trwałość takiej folii, niezwykle ważny jest sam etap jej aplikacji. Nie może się to jednak odbyć bez dokładnego i odpowiedniego przygotowania samochodu. Przed oklejaniem, auto powinno być umyte, ale absolutnie nie nawoskowane. Po oklejeniu samochodu ważne są najbliższe 24 godziny. Aby zapewnić poprawne wiązanie kleju, należy pozostawić auto w suchym miejscu od 12 do 24 godzin. Nie należy też myć auta przez około 3 doby po oklejaniu. Po upływie tego czasu myjnia nie stanowi już dla folii zagrożenia. 

Samoregeneracja

Obecnie wiele innowacyjnych folii posiada właściwości samoregeneracyjne. Samodzielnie naprawia uszkodzenia, najpierw zmniejszając widoczność rys, aby następnie całkowicie je zniwelować. Jak to się dzieje? Poprzez ciepło. Folia pod wpływem wyższej temperatury delikatnie się roztapia, przez co regeneruje się samoistnie.

Co warto okleić? 

Czy wiesz, że nie musisz oklejać jedynie warstwy lakieru? Folia służy do oklejania także innych elementów, szczególnie tych newralgicznych, czyli najbardziej narażonych na uszkodzenia podczas eksploatacji auta:

  • zderzaki i progi
  • klamki
  • lampy
  • lusterka
  • front bikini (maska, błotniki, przedni zderzak, lusterka, przednie lampy)
  • pełny front (maska, zderzak, lampy, lusterka, błotniki)

Koszt oklejania samochodu oraz czynniki, które wpływają na wysokość ceny. Cena oklejania auta folią jest zdeterminowana przede wszystkim rodzajem folii, kosztem usługi, ilością elementów do oklejenia, oraz segmentem auta. Podane poniżej ceny są orientacyjnym kosztem, warto natomiast zapoznać się także z określeniem ilości folii, potrzebnej do oklejenia danego typu auta. 

Segment A, B - Od 4700 zł

Na oklejenie auta w tych segmentach potrzeba od 13 do 15 m.b. folii 

Czas trwania: 2-3 dni

Segment C, D - Od 5000 zł 

Na oklejenie auta w tych segmentach potrzeba od 16 do 19 m.b. folii 

Czas trwania: 2-3 dni

Segment E,F - Od 5800 zł

Na oklejenie auta w tych segmentach potrzeba od 22 do 24 m.b. folii 

Czas trwania 4-5 dni

Ostateczną cenę za całą usługę, biorąc pod uwagę czynniki determinujące, poda przed wykonaniem pracy profesjonalny warsztat, do którego wybierzesz się w celu oklejenia auta. Jeśli natomiast chcesz spróbować swoich sił samodzielnie, wybierz najpierw rodzaj folii, który będzie odpowiadał Twoim oczekiwaniom. 

Fakty i mity na temat folii

Na temat oklejania auta folią krąży wiele mitów, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Oto kilka z nich:

  • Folia niszczy lakier - to nieprawda. Folia jest jego idealnym zabezpieczeniem. Po jej zdjęciu lakier będzie dalej jak nowy. 
  • Folia pozostawia klej - dobrej jakości materiały są zaawansowane technicznie - nie może więc być mowy o trudnym do usunięcia kleju na karoserii.
  • Folia zmienia kolor z wiekiem - tak, ale tylko ze względu na stopień zabrudzeń, a nie na stopień degradacji samego materiału.
  • Za przyciemnienie szyb grozi nam mandat - absolutnie nie, jeśli zaciemnimy szyby wyłącznie za słupkiem B. Wiele samochodów ma już fabrycznie przyciemnione szyby. Ważne jednak, aby stopień przyciemnienia nie przekraczał 30%. 

Jak myć auto oklejone folią?

Pamiętajmy, że o oklejone auto należy dbać podobnie jak o oryginalny lakier. Częste mycie zapobiegnie osadzaniu się zabrudzeń i przedłuży żywotność folii. Jednak w zależności od jej rodzaju, powinniśmy używać do tego innych kosmetyków. 

FOLIA MATOWA

Folii matowej nie możemy polerować. Do usunięcia rys niezbędna będzie opalarka, która sprawi, ze rysy znikną pod wpływem ciepła. Jeśli chodzi o mycie, należy to robić na myjniach ręcznych lub ewentualnie bezdotykowych. Nie wchodzi w grę myjnia automatyczna, ponieważ niesie za sobą przykre konsekwencje dla okleiny (tak samo jak dla oryginalnego lakieru, o czym często zapominamy). 

FOLIA BŁYSZCZĄCA 

Mycie folii błyszczącej, podobnie jak w przypadku tej matowej, może odbywać się za pomocą myjni ręcznej lub bezdotykowej. Co więcej, samochód oklejony folią błyszczącą, możemy polerować! Wystarczy, że użyjemy trochę łagodniejszych środków.

Oklejanie folią czy malowanie auta?

Lakierowanie, czy też malowanie auta sprawdzi się szczególnie w przypadku, gdy posiadasz starszy samochód i chcesz go odświeżyć za pomocą zmiany koloru lub zamaskować niedoskonałości. Pamiętaj jednak, że taki zabieg jest o wiele bardziej kosztowny, niż oklejenie auta za pomocą folii. Dlatego, jeśli planujesz częstsze zmiany, lakierowanie samochodu po prostu Ci się nie opłaca.   Mamy nadzieję, że skutecznie przybliżyliśmy Ci temat car wrappingu, czyli oklejania auta folią. Z taką wiedzą z pewnością podejmiesz odpowiednią i przemyślaną decyzję, czy taka metoda na zmianę wyglądu auta jest dla Ciebie.

CarStyle

Dzieląc się nasza pasją chcemy uczyć was jak dbać o swoje samochody.